Zapojte se

KDO A JAK SE MŮŽE ZAPOJIT?

Inspirujte se návrhy na aktivity

skoly

Mateřské školy

  • uspořádejte společné odpoledne rodičů a dětí se znevýhodněním či postižením
  • pozvěte rodiče a děti  na setkání do vaší školky
  • iniciujte setkání dětí navštěvujících běžné školy a dětí ze speciálních škol
  • zorganizujte společnou výtvarnou, divadelní nebo hudební činnost, která umožní propojení všech dětí bez rozdílu
  • zorganizujte společný výlet nebo jinou volnočasovou aktivitu, která k sobě přivede děti, aniž by bylo zvýrazňováno jejich znevýhodnění či postižení
  • zveřejněte na svých webových stánkách a sociálních sítích pozvánku k Týdnu pro inkluzi
  • natočte aktivity na video a udělejte společné fotky

Základní a střední školy

  • realizujte společnou výuku, společnou tvořivou, uměleckou nebo jinou činnost
  • navrhněte a uskutečněte společný projekt žáků běžné školy a školy speciální
  • navštivte školy, které začleňují děti se znevýhodněním
  • zorganizujte společné sportovní klání nebo outdoorovou aktivitu, která k sobě přivede žáky bez rozdílu
  • napište text, namalujte obrázky, zahrajte divadlo reflektující situaci se začleňováním dětí s postižením
  • vyzkoušejte si „jiné“ formy komunikace se žáky a studenty např. znakovou řeč, Braillovo písmo, komunikační tabulku apod.
  • napište se žáky a studenty text na téma: „Jak se cítím, když nejsem součástí skupiny?“,  následně na téma diskutujte
  • zhlédněte film s tématem zapojování lidí s postižením, znevýhodněním a diskutujte s žáky o jejich pocitech a myšlenkách
  • vyzkoušejte si hraní rolí: „Jaké to je být… nevidomý, neslyšící, dítě s omezenou možností pohybu, žákem s odlišným mateřským jazykem apod.
  • prozkoumejte se žáky a studenty veřejný prostor v okolí školy a zjišťujte, jak je přístupný (bezbariérový) lidem s postižením, navrhněte změny a nápady zašlete na příslušný obecní či městský úřad
  • napište esej na téma podpory soužití a dobrých, přátelských vztahů mezi lidmi například „Jak být dobrý přítel?“, „Co oceňujeme, když se s někým kamarádíme?“ „Jakých hodnot ve společnosti si ceníme?“ apod.
  • pozvěte člověka se znevýhodněním do školní výuky a podpořte žáky k diskusi o zkušenostech života s hendikepem
  • seznamte žáky a studenty s technologiemi a kompenzačními pomůckami, které pomáhají lidem s postižením
  • zjišťujte, jaké organizace se věnují podpoře lidí se znevýhodněním nebo postižením
  • zveřejněte na svých webových stánkách a sociálních sítích pozvánku k Týdnu pro inkluzi
  • natočte aktivity na video a udělejte společné fotky

Vyšší odborné a vysoké školy

  • promítněte film s tématem zapojování lidí s postižením, znevýhodněním, uspořádejte následnou diskusi
  • sepište esej na téma společného vzdělávání např. „Jak si představuji inkluzivní třídu?“, „Jaká je role asistenta pedagoga?“, „Jak se cítí dítě se znevýhodněním v běžné třídě?“ apod.
  • uspořádejte workshop o využití nástrojů a metod při společném vzdělávání např. Plánování zaměřené na člověka (Profil na jednu stránku, Kruh přátel)
  • uspořádejte prezentaci o technologiích a kompenzačních pomůckách, které pomáhají lidem s postižením
  • uspořádejte diskusi s člověkem se znevýhodněním či s odborníkem na společné vzdělávání z České republiky i ze zahraničí
  • pozvěte státní zástupce, kteří se tématem inkluze ve škole zabývají
  • uspořádejte společnou aktivitu ve spolupráci s nestátními neziskovými organizace či státními institucemi, které se věnují podpoře lidí se znevýhodněním nebo postižením (seminář, workshop, diskuse)
  • společně vytvořte pomůcky a nástroje využitelné při výuce a nabídněte je základním školám
  • navštivte školu, která začleňuje děti se znevýhodněním
  • zveřejněte na svých webových stánkách a sociálních sítích pozvánku k Týdnu pro inkluzi
  • natočte aktivity na video a udělejte společné fotky
rodice
  • zjistěte, jaké organizace a instituce se věnují podpoře lidí se znevýhodněním nebo postižením
  • zajděte do školy pozdravit pedagoga, který učí Vaše dítě, a udělejte společnou fotku
  • popište vlastní pozitivní zkušenost ze školy, kde se učí vaše dítě
  • napište o svém učiteli článek do místních novin, pošlete pochvalu učitelům
  • navrhněte a uspořádejte diskusi o přínosech společného vzdělávání, podělte se o svou zkušenost s ostatními rodiči
  • pozvěte kamarády Vašeho dítěte na návštěvu nebo uspořádejte společný výlet či hru
  • uspořádejte koncert, piknik, večírek či slavnost
  • zveřejněte na svých webových stánkách a sociálních sítích pozvánku k Týdnu pro inkluzi
  • natočte aktivity na video a udělejte společné fotky

organizace_a_spolky

  • zveřejněte prohlášení, kterým se přihlásíte k principům inkluze
  • pozvěte děti se znevýhodněním do skautského, turistického oddílu nebo do zájmového kroužku
  • zapojte rodiče a dalších sdružení, podporující začleňování dětí se znevýhodněním či postižením,
  • spojte se školami a domluvte si návštěvu v místní škole
  • pozvěte rodiče a děti do mateřského centra či jiného zařízení věnujícího se zejména dětem s handicapem
  • iniciujte diskusi či besedu o společném vzdělávání
  • zveřejněte a přihlaste se ke zvoleným bodům Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením, Salamanské deklarace a rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva týkající se inkluze ve vzdělávání
  • oceňte zařízení, sdružení, která se inkluzí dlouhodobě zabývají
  • zveřejněte na svých webových stánkách a sociálních sítích pozvánku k Týdnu pro inkluzi
  • natočte aktivity na video a udělejte společné fotky
verejne_instituce
  • pozvěte žáky, studenty škol a jejich učitele ke společné besedě na téma společné vzdělávání
  • zveřejněte a přihlaste se ke zvoleným bodům Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením, Salamanské deklarace a rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva týkající se inkluze ve vzdělávání
  • promítněte tematický film a uspořádejte následnou diskusi s odborníky a lidmi se zkušenostmi se začleňováním
  • uspořádejte autorské čtení
  • pozvěte osobnosti s postižením na společnou diskusi s dětmi a učiteli
  • oceňte zařízení, sdružení, která se inkluzí dlouhodobě zabývají
  • zveřejněte na svých webových stánkách a sociálních sítích pozvánku k Týdnu pro inkluzi
  • natočte aktivity na video a udělejte společné fotky
 media
  • informujte o Týdnu pro inkluzi
  • podpořte Týden a staňte se mediálními partnery
  • zprostředkujte informace o právních, sociálních a dalších aspektech zapojování dětí a mladých lidí s postižením či znevýhodněním
  • zveřejněte příklady dobré praxe
  • realizujte rozhovory a reportáže s lidmi s postižením, s učiteli, s rodiči, pracovníky organizací a institucí
  • informujte o činnosti škol a neziskových organizací v oblasti inkluzivního vzdělávání
  • zveřejněte na svých webových stánkách a sociálních sítích pozvánku k Týdnu pro inkluzi
V případě zájmu o více informací a zaslání propagačních materiálů kontaktujte Annu Kauckou, koordinátorku Týdne pro inkluzi na anna.kaucka@rytmus.org nebo na telefonu 777 228 677

Leave a Reply