Aktuality
Setkání se skupinou lidí s mentálním postižením v organizaci Rytmus a budeme společně diskutovat o sexualitě a vztazích.
Inkluze ve sportovním kroužku
S tématy souvisejícími s inkluzí se děti seznámí v rámci volnočasového sportovního kroužku.
Nevidím, ale zvládnu to
Setkání se zástupci Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých Kyjov, kteří už tradičně do naší školy jezdí s výukovým programem "Nevidím, ale zvládnu to". Představují našim žákům 4. a 5. ročníků rozličné pomůcky denní potřeby, psací pomůcky, moderní technologie, simulační brýle, prostorovou orientaci apod. Vše funguje formou stanovišť, na kterých si naši žáci vše zkoušejí, hmatají […]
Týden pro inkluzi

Žáci 5. tříd budou krátce seznámeni s tématikou SPU v rámci přednášky. Následně si projdou 7 stanovišť, v rámci kterých si mohou na vlastní kůži zažít, jak vnímají psaní, čtení, počítání atd. lidé s dyslexií, dysgrafií, dysortografií a dysklakulií. Všechna stanoviště obsluhují žáci osmých tříd. Na závěr proběhne zpětná vazba od obou ročníků. Cílem je […]
Nakladatelství Portál zlevnilo 18 vybraných titulů
Komunikace s lidmi s postižením

Aktivita proběhne v rámci vyučovacích hodin Výchovy k občanství v 7. třídách, v návaznosti na téma "druhy komunikace". Aktivita bude spočívat v rozdělení rolí mezi žáky - vyzkouší si roli asistentů a roli člověka s postižením, který má omezené komunikační dovednosti. Po rozdělení rolí budou mít žáci za úkol zjistit, co potřebuje člověk s mentálním […]
Publikování překladu článku

Připravíme a zveřejníme překlad článku, ve kterém je popsán způsob zajištění podpory člověku s komplexními potřebami v jeho vlastním přirozeném prostředí. Autorem textu je mezinárodně uznávaný myslitel a autor konceptu Plánování zaměřené na člověka John O´Brien a Beth Gallagher, ředitelka agentury podpory samostatného bydlení.
Týden inkluze, aneb díváme se na svět stejnýma očima
Projektového dne se zúčastní děti a žáci ze ZŠ a MŠ Petrohrad. První den bude pracovat každá třída ve svých kmenových třídách, kde jim paní učitelky vysvětlí pojmy handicap, tělesné postižení, mentální postižení, představí jim jednotlivá postižení. Vytvoří společnou koláž, shlédnou krátká videa. Druhý a třetí den se budou věnovat jednotlivým tělesným postižením, kde své […]
Otevřený workshop
Otevřený workshop o typech zdravotního postižením, kompenzačních pomůckách i předmětech denní potřeby. Možnost vyzkoušet si jízdu na invalidním vozíku, pohyb s bílou holí, stolní hry pro nevidomé, komunikaci prstovou abecedou aj. Akce je otevřená i veřejnosti.
Workshop osobní asistence
Akce pro první ročníky studia APTV věnovaná tématu osobní asistence.
Projektový den “Zahrada snů”
V pátek proběhne na naší škole projektový den s tématem "Zahrada snů". Děti budou rozděleny do skupin (včetně integrovaných dětí) a budou si projektovat svou "Zahradu snů". Minulý rok proběhla přístavba školy, která se rozrostla na původní školní zahradu. Nyní je potřeba vymyslet zahradu novou, na čemž se budou velkou měrou podílet naše děti.
vychází Pedagogická orientace – “Být jiný v české základní škole”
Pedagogická orientace - "Být jiný v české základní škole", Vol 28, No 2 (2018) Monotematické číslo časopisu Pedagogická orientace se věnuje jinakosti v kontextu školního vzdělávání. Impulsem k volbě tohoto tématu byla vyhrocená společenská debata o inkluzi, která podle oponentů (po)vede ke zhoršení vzdělávání tím, jak se jiné děti zapojí do běžných škol. V této […]
Workshop “Výuka ruského jazyka pro studenty se zrakovým postižením”
Přednáška a workshop o výuce ruského jazyka pro studenty se zrakovým postižením. Workshopu se zúčastní Mgr. Martina Baláková, slabozraká absolventka MU, která tři roky studovala ruštinu. Na workshopu budou představeny metodické rady a praktické postupy přípravy studijních materiálů pro slabozraké studenty. Účastníci se seznámí s počítačovými nástroji, softwary a pomůckami, které umožňují slabozrakým studentům pracovat […]
Beseda na téma „Život vozíčkářky s asistenčním psem”
...aneb "Vážně a nevážně o životě na vozíku se psím kamarádem." Beseda představí příběh paní Květy, která je po úrazu upoutána na invalidní vozík. Má toho nejlepšího parťáka - asistenčního labradora Plaxe. Paní Květa bude mluvit o radostech a strastech člověka, kterého ze dne na den překvapila nová situace. Povídat si s ní bude její […]
Beseda na téma „Možnosti uplatnění nevidomých studentů v Česku a v zahraničí”
Beseda bude o pracovním a studijním uplatnění nevidomých studentů v ČR a zahraničí. Besedy se zúčastní nevidomí studenti, kteří mají zkušenost se studiem v České republice i zahraničí i pracovní zkušenosti. V rámci besedy bude dán prostor diskusi a otázkám posluchačů. Účastníci besedy z řad studentů: Bc. Vojtěch Polášek (student FI, Česká republika), Alibek Tokabayev […]
Přednáška „Radosti a strasti osobní asistence” (Domov pro mne)
Přednáška seznámí se zkušenostmi s realitou osobní asistence, pozornost bude věnována vztahu mezi asistentem a klientem a možným rizikům, která v tomto vztahu nastávají. Také se však bude mluvit o tom, co krásného práce osobního asistenta může přinášet. V rámci přednášky bude prostor pro otázky a diskusi. Přednáší: Ing. Bc. Jarmila Vokálová, Domov pro mne, […]
Filmový podvečer na PdF MUNI – „Rebelská střední v Berlíně“ (2017)
Rebelská střední v Berlíně je škola, kde není žádná ředitelna, a nerozdávají se žádné známky. Učitele si platí studenti a oni sami také rozhodují o osnovách i každodenním chodu školy. Dokument se dotýká témat, jako je inkluze, alternativní vzdělávání, participační demokracie, šikana a několik dalších témat. Režie: Alexander Kleider O filmu (včetně traileru): https://www.promitejity.cz/detail-filmu/81-rebelska-stredni-v-berline Film […]
Přednáška a seminář “Dynamics of social inclusion/exclusion in public space“
Přednáška a seminář polské lektorky Marcjanny Nóżka probíhají v rámci kurzu Social Inclusion: Perspectives, Practices and Challenges within the Visegrad Region (https://inclusion.fss.muni.cz). Lektorka představí základní koncepty bezdomovectví a bude o nich se studenty diskutovat v kontextu teritoriálního chování. Podrobněji se bude zabývat tématy domova sociálně vyloučených lidí, inkluze ve vyloučených sousedstvích, identifikace s místem, prostorové […]
Výlety do Světa techniky
Děti z MŠ Studénka, MŠ Budovatelská, MŠ Poštovní, MŠ Komenského, MŠ Butovice a MŠ Rudolfa Tomáška čeká ve dnech od 22.10 - 25.10. výlet do Světa techniky v Ostravě, kde je pro děti připraven dopolední program. Akce se zúčastní všechny děti mateřských škol, včetně dětí integrovaných a na akci pojedou asistenti pedagogů i speciální pedagogové […]
Přednášky pro inkluzi

Přednášky pro inkluzi: 13.15 – 14.15 Zdeněk Svoboda, Ladislav Zilcher INKLUZE A ČESKÝ VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM 14.15 – 15.00 Vladimír Foist SPECIFIKA VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTECH SE SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝMI LOKALITAMI 15.00 – 15.40 Radek Vorlíček INTERAKČNÍ KULTURA V ZÁKLADNÍ ŠKOLE A HLEDÁNÍ DRUHÝCH VE VRSTEVNICKÉ SKUPINĚ Regiocentrum Nový pivovar - Hradec Králové (místnost P4 - Ebenova síň)
Možnosti a limity společného vzdělávání v pedagogické praxi
Tentokrát se zaměříme na praktické aspekty společného vzdělávání dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to z pohledu pedagogických pracovníků ZŠ. V rámci semináře bude vytvořen prostor pro společné sdílení zkušeností pedagogů participujících na edukaci dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diskutovány budou možnosti a meze společného vzdělávání. Více: http://www.inkluzevpraxi.cz/prehled-akci-vsechny-akce
Společné vzdělávání v praxi MŠ
V rámci semináře bude kladen důraz na verbální a neverbální složku komunikace mezi pedagogem a žákem. Zaměříme se na žáky s potřebou podpůrných opatření a na nejčastější chyby v komunikaci. Seznámíme se s praktickými doporučeními pro rozvoj komunikačních dovedností vedoucích k efektivnímu komunikačnímu procesu. Více zde: http://www.inkluzevpraxi.cz/prehled-akci-vsechny-akce
Aktuální problematika společného vzdělávání na základní škole
Zaměříme na nejčastější nepochopení, která společné vzdělávání žáků na základní škole přinesla. Zazní i osobní zkušenosti hosta se vzděláváním žáků s odlišnými vzdělávacími potřebami a také odpovědi na vaše dotazy k tomuto tématu. Podrobnosti o semináři: http://www.inkluzevpraxi.cz/prehled-akci-vsechny-akce
Seminář: Mají nadaní a mimořádně nadaní nárok na podporu v novém systému podpůrných opatření?
Nadání je také odlišností. Jak je to s přiznáváním podpůrných opatření pro nadané a mimořádně nadané? Jak mají postupovat rodiče, školy i ŠPZ aby i nadaní mohli využívat podpůrná opatření? Zaměříme se na vysvětlení nové právní úpravy ve vztahu k nadaným, ukážeme si příklady přiznané podpory a budeme diskutovat o tom "proč nadaní nic nepotřebují". […]
Vozíčkáři mezi námi
Třída zahájí program krátkými filmy o postižených, dále hrami a diskuzemi o jejich začleňování do společnosti. V 11 hodin nás navštíví vozíčkáři, kteří nám povypráví o svých problémech, nemocech, apod., následuje diskuze.
Halloweenské společné tvoření
Tvořivé odpoledne žáků školy s jejich rodinnými příslušníky – téma: Halloween napříč třídami I. a II. stupně.
Den otevřených dveří pro všechny v rámci TPI 2018
Hraní deskových her v MDK Horňák včetně návodu a pomoci, aby si mohl zahrát opravdu každý v rámci Týdne pro inkluzi 2018. Těšíme se na všechny, kteří dorazí. Pokud jste jen zvědaví, můžete se jen koukat, hrát vás nikdo nutit nebude. ;-)
Představení zdárného začlenění žáka s postižením
přednáška “Review of cultural aspects in work and learning environments. Communication and interaction within multicultural contexts”
Přednáška paní H. Anttila z finské University of Applied Sciences v Jyväskylä. Přednáška bude v anglickém jazyku s tlumočením do češtiny. Přednáška se zaměřuje na multikulturní prostředí a práci v něm, komunikaci a rozvoj multikulturních kompetencí. AJ: In the lecture the people increase their skills to encounter and deal with multicultural issues. They enhance their […]
Přednáška „Podpora ohrožených dětí a jejich rodin v době transformace”
Přednáška představí proces transformace Dětského centra Zlín, dříve dětského domova pro děti do tří let (""kojeneckého ústavu"") na zařízení specializující se na podporu ohrožených dětí a jejich rodin. Posluchači se dozvědí, jak bylo třeba na změně pracovat s rodinami, odborníky a pracovníky organizace. Na konkrétních kazuistikách bude představena aktuální forma podpory rodinám v krizi. Přednáší […]
Inkluzivně při výuce
V rámci třídnických hodin i běžné výuky si děti zkouší aktivity, které jsou spojené s inkluzí. Např. pohybovat se poslepu, psát nohama, přijímat informace jinak než běžnou mluvou,v rámci jazykové komunikace si povídat o životě s jinakostí. TV rámci třídnických hodin i běžné výuky si děti zkouší aktivity, které jsou spojené s inkluzí. Např. pohybovat […]
Škola pro všechny
V předmětu Základy společenských věd budou žáci min. 5 tříd soutěžit ve znalostním kvízu, který se týká problematiky inkluze a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Inkluzivní týden
V každém dni Týdne pro inkluzi proběhne program či aktivita, která bude mít za cíl zábavnou formou informovat a vzdělat žáky o významu inkluze a její důležitosti ve společnosti i škole. Mezi naše hosty patří organizace Člověk v tísni, Tyfloservis, Poradna pro integraci nebo zástupce Centra aplikovaných pohybových aktivit.
Se vším co se děje, se dá něco dělat
Společné tvořivé setkání studentů Praktické školy - Lycea a studentů speciální pedagogiky na PedF UK na téma "Jak zlepšit životní prostředí ve městě?" Celým setkáním studenty z obou škol provedou poradci z tranzitního programu, v rámci kterého organizace Rytmus- od klienta k občanovi o.p.s. podporuje mladé lidi s postižením při přechodu ze školy do dalšího […]
Inkluze očima osobností

Během Týdne pro inkluzi budeme na našem Facebooku sdílet názory osobností na téma "Co specifické děti zrcadlí českému školství". S žádostí o vyjádření jsme oslovili odborníky, asistenty pedagoga, rodiče i ředitele škol. Tématu inkluze se věnuje také naše nová publikace "Společně ve společném vzdělávání", kterou jsme vydali krátce před Týdnem pro inkluzi a která je […]
Přednáška Klíče k inkluzi
Zveme všechny zájemce na setkání s Colinem Newtonem a Derekem Wilsonem z organizace Inclusive Solutions, které se uskutečňuje ve spolupráci s organizací Rytmus, v rámci Týdne pro inkluzi. Setkání se uskuteční na Pedagogické fakultě se dne 23. 10. 2018 v Aule, 9:50-12:00.
Učíme se společně
Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.
Týden pro inkluzi jsme se rozhodli od 22. do 28. října podpořit prostřednictvím slev na vybrané publikace vztahující se k inkluzi. Více informací na http://www.raabe.cz/aktuality/lang_1/nakladatelstvi-raabe-podporuje-tyden-pro-inkluzi.aspx
Společně v pohádkách, v tónech, v barvách a při práci
Žáci speciálních a běžných tříd se už více než deset let navzájem setkávají nejen při společných akcích školy, ale také při vyučování. V Týdnu pro inkluzi 2018 stráví každá třída (od 1. do 9. ročníku) jednu společnou hodinu se spolužáky ze speciálních tříd. I. třída – společně si zahrajeme pohádku O třech medvědech, procvičíme předmatematické […]
Přednáška: Hodnota vstřícnosti a lidského pochopení ve společném vzdělávání
"Přednášející: Mgr. Edita Nevoralová, Školní psycholožka na ZŠ a ZUŠ Bezdrevská a ZŠ T. G. Masaryka, České Budějovice Místnost D321 Anotace: Ochota pedagoga porozumět dítěti se speciálně vzdělávacími potřebami umožňuje dítěti zažít si pozitivní lidskou zkušenost, která dítěti během jeho vývoje může usnadnit kontakt s lidmi. Dítě si může prostřednictvím pozitivní víry v lidský svět […]
Přednáška: Sociální pedagog na základní škole
Přednášející: Bc. Alena Paroubková, DiS., Sociální pedagožka na ZŠ a ZUŠ Bezdrevská, České Budějovice Aula D240 Anotace: Role sociálního pedagoga -role preventivní, diagnostická, poradenská a podpůrná Konkrétní aktivity ve škole -obědy, pokladna pro sociálně slabé -aktuální témata-vši a hygiena, pojištění a plavání, lyžařský výcvik -exkurze pro děti propadlé anebo nadané -preventivní programy ve třídách, individuální […]
Přednáška: Souvislosti didaktiky s inkluzivním vzděláváním
"Přednášející: PhDr. Iva Žlábková, Ph.D. a Mgr. Marie Najmonová, Katedra pedagogiky a psychologie PF JU Aula D240 Anotace: Cílem přednášky bude seznámit posluchače se specifiky vyučovacího procesu v inkluzivním vzdělávání, a to s ohledem na způsob kooperace a komunikace žáků, pedagogů a dalších pedagogických pracovníků."
Workshop: Specifika dítěte ze sociokulturně znevýhodněného prostředí ve vztahu ke školní úspěšnosti
Přednášející: Bc. Kateřina Šimerová, Sociální pedagožka na ZŠ a MŠ T. G. Masaryka, České Budějovice Aula D240 Anotace: Cíl vzdělávací akce: Při práci s romskými dětmi je především nutné znát specifika kulturně sociálního prostředí, ze kterého pocházejí. Cílem je stručně seznámit účastníky s příčinami školní neúspěšnosti dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.
Charakteristiky žákovských prekoncepcí o mentálním postižení a možnost jejich diagnostiky
Příspěvek se zabývá dosud marginálně řešenou tematikou prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Jedním z významných faktorů, které ovlivňují úspěšnost společného vzdělávání, jsou vzájemné vztahy mezi intaktní žákovskou populací a žáky s potřebou podpůrných opatření (především těmi, kteří mají nějaký druh závažnějšího postižení). Za nejvíce ohroženou skupinu žáků s potřebou podpůrných opatření lze považovat právě […]
Ocenění škol certifikátem Férová škola

Projekt Férová škola pomáhá českým základním školám, aby byly přizpůsobené všem potřebám všech dětí. Aby učitelé uměli pracovat s jejich potenciálem a děti chodily do školy rády. Školy, které splňují naše standardy, oceňujeme certifikátem Férová škola s cílem odměnit a zviditelnit dobrou praxi. Slavnostní předání certifikátů oceněných škol v roce 2018 proběhne právě v rámci […]
Job Inclusion

Stejně jako další evropské organizace, se Rytmus - od klienta k občanovi, o. p. s. zúčastní mezinárodního semináře s názvem Job inclusion (začleňování v práci), kde vystoupí ředitelka organizace Pavla Baxová s příspěvkem zaměřený na témata: tranzitní program jako příprava pro zaměstnání příklady lidí s Downovým syndromem využití různých způsobů pro získání zaměstnání u lidí […]
Společné aktivity žáků ZŠ, ZŠP a ZŠS
Naše škola vzdělává žáky na ZŠ, ZŠP i ZŠS. Třídní učitelky zorganizovaly aktivity, které propojily společné vzdělávání žáků našich škol. První z nich: společné kreslení a společné vaření.
Projektová výuka – Časová schránka

Několikadenní projekt inspirovaný 100. výročím vzniku Československa a tradicí sázení výročních lip. Žáci se seznámí s tradicí sázení výročních lip jako českého státního stromu, s nejdůležitějšími událostmi naší historie a s tradicí zakopávání časových schránek pro budoucí generace při této příležitosti. Žáci vytvoří své zápisy pro uchování v takovéto schránce a obrázky, jak si představují […]
Slyšíme, co jiní neslyší
Plánovanou aktivitou bude výtvarné tvoření žáků běžné školy a žáků se sluchovým znevýhodněním. Při setkání se žáci seznámí s alternativními způsoby komunikace, pokusí se navázat vlastní kontakty přirozenou formou a společně vytvoří výtvarnou kompozici s tématem Barev podzimu (Slyšíme, co jiní neslyší). V průběhu aktivity bude pořízená fotodokumentace i videosekvence zachycující postupný vznik společné tvorby […]
Být odlišný je normální
Být odlišný je normální je setkání občanů, které zajímá život lidí se zdravotním znevýhodněním. Vyslechneme ne moc dlouhou přednášku na dané téma od speciálního pedagoga Západočeské univerzity Plzeň. Seznámíme se s lidmi, kteří nyní bydlí mezi námi a předtím mnoho let žili v ústavním zařízení. K dispozici bude pracovník Rytmusu - od klienta k občanovi […]